ترمیم دندان

 

 

..:: ترمیم دندان

اصطلاح ترمیم دندان در دندانپزشکی به فرآیندی گفته می شود که پزشک به تعمیر یک ساختار دندانی آسیب دیده یا خالی می پردازد. سطح آسیب دیدگی ، پوسیدگی ، شکستگی و حفره مقدار متغیری دارد و هرگز ثابت نیست و پس از تعیین سطوح اسیب دیدگی ، درمان مناسب انتخاب می گردد .

ترمیم های دندانی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند .

 

..:: ترمیم دندان به روش مستقیم و غیرمستقیم  چیست ؟

ترمیم دندان به روش مستقیم، پروسه های درمانی هستند که در داخل دهان بیمار به صورت پر کردگی و اصلاح انجام می شوند در حالی که ترمیم دندان به روش غیر مستقیم در بیرون دهان بیمار انجام می شوند و سپس در یک پروسه درمانی جداگانه چیزی به دندان ها متصل می شود، به عنوان مثال ونیر ها و روکش های دندانی . انتخاب انواع روکش ها بستگی به مشکلی دارد که با آن دست و پنجه نرم می کنید، اما ترجیح شخصی شما نیز می تواند نقش موثری در پروسه تصمیم گیری داشته باشد.

 

 

..:: ترمیم مستقیم دندان ها

در ترمیم مستقیم مشکلات دهان و دندانی، تمامی کارها در داخل فضای دهان انجام شده و پیش می روند. این پروسه که معمولا به آن پر کردن دندان و یا قرار دادن پروتز می گویند، شامل قرار دادن یک ماده نرم و قابل انعطاف به داخل یک حفره دندانی آماده شده و تمیز می شود. سپس این مواد سخت و محکم می شوند تا بتوانند ساختار درون دندان آسیب دیده فرد را ترمیم کنند و گاهی نیز ظاهر آن را بهتر نمایند.

پر کردن و پروتز های درون دندانی معمولا مقرون به صرفه ترین راه هستند که با کمترین میزان تهاجم می توانند مشکل بیماران را برطرف کنند.

 

..:: ترمیم غیر مستقیم دندان ها

در حوزه ترمیم غیر مستقیم دندان ها، ساخت مواد و مراحل اولیه در بیرون از دهان فرد انجام می شود. از جمله مثال های آن نیز می توان به ونیر ها، تاج ها، پل ها و ایمپلنت ها اشاره کرد. در حالی که برخی افراد معتقدند پروتز های دندانی نوعی از ترمیم غیر مستقیم به شمار می رود، این عبارت معمولا مربوط به یک تعمیر دائم یا نیمه دائم می شود و امکان خارج کردن آن وجود ندارد.

از آنجای که این پروسه به کار بیشتری نیاز دارد (مراحلی از قبیل، معاینه دهان و دندان ها، آماده کردن دندان، ساخت مواد و یک ونیر موقت، روکش های دندانی قیمت این روش معمولا بالا است. از طرفی آن ها می تواند ظاهر دندان های شما را بهبود بخشند و یک راهکار پایدار، طولانی مدت و خوب را برای آسیب های دندانی شدید شما باشند.

ترمیم دندان در واقع کنترل مشکلات دهان و دندان و اصلاح شرایط زیبایی آن است. به عبارت بهتر در ترمیم دندان، ساختار صدمه دیده یا از دست رفته دندانها اصلاح و تعمیر می شود. ترمیم دندان باعث بهبود ظاهر دندانها خواهد شد و در نهایت نه تنها به سلامت دندانهای شما کمک خواهد کرد، بلکه لبخند زیبا و منحصر بفردی  هم برای شما خلق خواهد کرد.

 

 

..:: هدف از ترمیم دندان چیست ؟

ترمیم دندان یک رویه دندانپزشکی است که به احیای عملکرد، انسجام، ظاهر و ساختار دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته می‌پردازد. به کمک این رویه بسیاری از مشکلات دندان برطرف می‌شود. دندان‌پزشکان عمومی به راحتی قادرند بسیاری از رویه‌های ترمیم دندان را انجام دهند.

هدف اصلی از ترمیم دندان تا حد امکان حفظ دندان‌های طبیعی است. پس از آن و در شرایطی که امکان حفظ دندان طبیعی نباشد از روش‌های جایگزین دندان از دست رفته، برای پر کردن فضاهای خالی دهان و بین دندان‌های دیگر استفاده می‌شود. پرکردن این فضاهای خالی در دهان به حفظ دندان‌های باقیمانده کمک می‌کند، زیرا این فضاهای خالی شرایط مناسبی را برای تشکیل پلاک روی دندان‌های باقیمانده در دهان فراهم می‌آورند و آن‌ها را آسیب‌پذیر خواهند کرد.

به همین دلیل در ترمیم دندان، تنها حفظ دندان صدمه دیده مورد توجه قرار نمیگیرد، بلکه سلامت سایر دندان‌های باقیمانده در دهان نیز به دقت مورد معاینه قرار می‌گیرند. زمانی که دندان صدمه دیده و سپس از دست می‌رود، این مسئله از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد شد، چرا که در این حالت فشار بیشتری به سایر دندان‌ها طبیعی وارد خواهد شد. بهترین کار، انتخاب روش ترمیم دندان مناسب با شرایط دهان و دندان و البته بودجه مالی شما می‌باشد.

شکستگی دندان رخدادی است که در اثر حوادث ناگوار پیش می آید و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد و عدم آگاهی در مورد اقدامات احتیاطی در شرایط خاص منجر به خرد شدن، ترک خوردن و شکستن دندان می شود. در بعضی موارد شکستگی دندان بدون درد است و مشکلی غیر از مسئله زیبایی و بهداشت ایجاد نمی کند. در سایر موارد به دلیل دردناک بودن دندان شکسته ، ترمیم دندان شکسته یک فوریت پزشکی به حساب می آید و نیاز به توجه و درمان فوری دارد.

 

 

..:: در ترمیم دندان شکسته ، چه ساختاری از دندان تحت درمان قرار می گیرد ؟

برای درک بهتر عواقب دندانهای شکسته شده، باید علل بروز آن را بررسی کنیم. در اصل تاج دندان از 3 لایه، مینا، عاج و پالپ ساخته شده است.

لایه خارجی و بالایی مینا نامیده می شود که سخت ترین ماده در بدن انسان است و حتی قوی تر از استخوان هایی که اسکلت شما را تشکیل می دهند می باشد. مینا به رنگ سفید و لایه قابل مشاهده حفاظتی اطراف دندان است. مینا علاوه بر این ویژگی ، به استحکام بدن حین جویدن نیز کمک می کند .

به قسمتی از دندان که در بالای لثه قرار دارد و وقتی لبخند میزنیم مشاهده می شود تاج دندان گفته می شود.

عاج دندان دقیقا در زیر لایه مینا قرار دارد که دارای سلول های زنده است . سلول های سازنده عاج شباهت زیادی به سلول های استخوانی دارند . تراکم و استحکام عاج کمتر از مینا بوده و کمی نرم تر از آن است .

قسمت زیرین تاج دندان پالپ نام دارد که شامل عروق و رگ های خونی و بافت عصبی می باشد . در واقع جنس پالپ دندان از بافت همبندی است . پالپ مربوط به قسمت تاج دندان در درمانهای فوری اورژانسی درد دندان و ترمیم دندان برداشته می شود که به این فرآیند درمانی اصطلاحا پالپوتومی می گویند .

قسمت پایینی دندان از ریشه تشکیل شده است که در لثه و فک قرار دارند و توسط مینای دندان پوشیده نشده اند، بلکه توسط لایه دیگری به نام سمنتوم پوشیده شده اند .

سمنتوم شبیه مینای دندان اما کمی نرم تر است. لایه سطحی مینای دندان است که در معرض آسیب و شکستن قرار دارد.

هنگامی که یک دندان خرد، ترک خورده یا شکسته می شود، در ابتدا بر لایه بیرونی یعنی همان مینای دندان تاثیر می گذارد. با این وجود، در شرایط خاص، آسیب و شکستگی ممکن است عاج و پالپ دندان را نیز درگیر کند. به عنوان مثال ممکن است دندان ها طی حادثه دچار ضربه شدید شوند. در مواقع معمولی، لایه های داخلی دندان تحت تأثیر شکستگی قرار نمی گیرند اما اگر ترمیم دندان شکسته به موقع انجام نشود، پالپ و ریشه دندان ممکن است تحریک یا آلوده شود و آسیب ببیند .

 

 

..:: ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت

دندان های ما  قادر به تحمل نیرو و فشار وارد شده در حد طبیعی هستند با این حال زمانی که فشار وارده بسیار شدید باشد ممکن است قسمتی از دندان شکسته شود یا ترک بردارد و یا در موارد خاص آسیب جدی تری ببیند . روش های درمانی دندانپزشکی مختلفی مانند استفاده از کامپوزیت دندان، روکش دندان و پرکردن دندان، ترمیم دندان ، عصب کشی دندان و ایمپلنت (برای دندان هایی با شکستگی عمیق که باید کشیده شوند)، برای این آسیب دیدگی ها کاربرد دارند. امروزه بیشتر بیماران استفاده از کامپوزیت و لمینت دندان را ترجیح می دهند اما کامپوزیت ونیر و لمینت گزینه ی مناسبی برای همه بیماران و همه انواع شکستگی دندان نمی باشد.

نوع و شدت شکستگی دندان تعیین می کند که کدام یک از درمان های دندانپزشکی برای ترمیم آن استفاده شود.

 

..:: شدت شکستگی دندان می تواند به صورت زیر دسته بندی می شود :

1- لب پریدگی دندان که در آن شکستگی فقط در سطح مینای دندان اتفاق می افتد

2- شکستگی در لایه عاج

3- شکستگی در پالپ دندان

4- شکستگی ریشه دندان

 

 

..:: علل شکستگی دندان چیست ؟

نمی توان برای شکستگی دندان علل خاصی را در نظر گرفت. با این حال مواردی وجود دارد که احتمال شکسته شدن دندان را افزایش می دهد.

1- قروچه کردن دندان و فشار دادن زیاد دندان ها به هم

2- پوسیدگی ایجاد شده بر روی سطح دندان

3- پر کردگی متعدد در دندان

4- عصب کشی دندان

 

 

تشخیص ترک خوردگی دندان برای ترمیم دندان مشکل می باشد و دندانپزشک با معاینه کامل و استفاده از فیبر نوری دستی ترک خوردگی دندان ها را تشخیص می دهد . اما تشخیص پوسیدگی سریع و اسان است و ترمیم پوسیده باید در اولویت درمانهای بیمار قرار گیرد